Speciální základní školaPoděbrady

Socializace, komunikace a emoční rozvoj

socializaceVeškeré působení na žáky propojujeme s reálným životem a zkušenostmi získávanými v přirozeném prostředí a kontaktu s ostatními lidmi. Děti se společně s vrstevníky z běžných škol účastní kulturních a sportovních aktivit, navštěvují divadelní představení. V praktických situacích si mají možnost vyzkoušet nakupování i cestování, zapojují se do mimoškolní činnosti v součinnosti s DDM Poděbrady, o.s. Přístav, Centrem pro všechny atd. 

Pro rozvoj dětí (nejen s autismem) využíváme TEACH program, strukturovaný režim, symbolizaci a vizualizaci činností, podporu pozitivního chování a jiné podpůrné (auti) techniky k jednodušší orientaci v okolním prostředí i zvládání problémového chování. Zaměřujeme se na seberealizaci dětí a rozvoj jejich silných stránek.

 

IVS

Intimita, vztahy a sexualita jsou nedílnou součástí osobnosti a života každého člověka bez ohledu na věk, rasu či postižení. Je jednou z forem sebevyjádření, souvisí s hormonálními ianatomickými změnami. Základní postoje školy k této oblasti jsou zahrnuty v Protokolu intimity, vztahů a sexuality (IVS). Obsah dokumentu je naplňován v úzké spolupráci s rodinami žáků. Garantem protokolu IVS je JITKA ŠÍPKOVÁ.

Protokol IVS

 

Projekt SETKÁNÍ

Projekt SETKÁNÍ je integrační projekt ZŠ U Bažantnice, který probíhá Projekt setkáníkaždoročně již od roku 2003 a je určen žákům 7. ročníků ZŠ a odpovídajícímu ročníku víceletého gymnázia. Hlavním cílem je prostřednictvím vlastní zkušenosti seznámit tuto skupinu žáků s problematikou života dětí s postižením. 

více zde

Podpora řečového rozvoje je zakotvena ve školním vzdělávacím programu v rámci hodin českého jazyka - řečové výchovy, které vedou třídní učitelé. 
Pravidelně probíhají i individuální nebo skupinové nácviky, které zajišťují GABRIELA BEČVÁŘOVÁ a KLÁRA HÖFNEROVÁ. 

 

Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) je součástí práce s dětmi s vážněji narušenou komunikační schopností. Probíhá zpravidla individuální formou v rámci jednotlivých tříd a zahrnuje komplexní komunikační a organizační systém. Využíváme strukturované prostředí, procesuální schémata a komunikační systémy bez pomůcek (gesta, znak do řeči) i s pomůckami. Kromě pomůcek netechnických (obrázky, fotografie, piktogramy, komunikační knihy, zážitkové deníky) využíváme i pomůcky technické (tlačítka s hlasovým výstupem, komunikační aplikace v tabletech). 

AAK se neobejde bez úzké spolupráce a aktivní účasti rodiny. Garantem a konzultantem AAK v naší škole je LENKA ŘÍHOVÁ. Konzultace s rodiči je možné plánovat v součinnosti s podporou Speciálně pedagogického centra. 

Trénink jazykových schopností podle D.B. Elkonina.

V této metodě se na rozdíl od jiných klasických metod čtení, postupuje od mluveného slova ke čtenému. Děti se nejdříve naučí chápat hláskovou strukturu mluvených slov (říkáme, že se naučí slyšet hlásky ve slovech) a až potom se učí, jak se tyto hlásky dají označit písmeny. Metoda je rozdělena do dvou částí – předgrafémové a grafémové, součástí výuky v obou stádiích je i pracovní sešit (Hláskář I., Hláskář II.). 

Nejprve se děti zábavnou formou seznamují  se zvukovou stránkou slova. Na cestě k porozumění jim pomáhá Mistr Slabika, Mistr Délka, Hlásulky, bacil Omyl a další. Cílem jejich společné cesty je audience u královny Grafie, která jim otevře dveře do království písmen. Písmena se učí až v další etapě.

Metoda nejen že rozvíjí fonematický sluch, ale navíc prohlubuje jazykovou připravenost dětí na školu, jemnou motoriku, učí komunikovat, pozitivně kritizovat a přijímat kritiku. Zařazujeme ji u dětí v přípravném stupni a mladších školáků, kteří potřebují podpořit rozvoj čtenářských schopností. 

Garantem této metody je GABRIELA BEČVÁŘOVÁ.

socializacePsychická pohoda žáků (i pedagogů) je pro nás velmi důležitá. Učíme děti emoce pojmenovat, poznávat, a zpracovat, práci s emocemi zařazujeme do běžné každodenní činnosti. Ve třídách využíváme relaxační koutky s pomůckami, které pomáhají dětem zvládat stres a nabrat síly pro další práci. Učíme se pracovat s žáky s chováním náročným na péči.

Škola

Pojďte se k nám podívat

Informační leták 24-25

Kalendář akcí školy

Facebook

Projekt SETKÁNÍ

Projekt SETKÁNÍ

Překlad (translations)

i-sborovna

i-sborovna